Rutan: Průkopník moderní kosmonautiky je klimaskeptik

13.01.2011 22:13

Burt Rutan je jeden z nejslavnějších leteckých inženýrů. Čtyři z jím navržených letounů jsou v americkém muzeu letectví a kosmonautiky.

Postavil Voyager, první letoun, který obletěl Zemi bez zastávky pro natankování paliva. Postavil lehkou kosmickou loď SpaceShipOne, která v roce 2004 vyhrála Anasari X-Prize jako první soukromě financovaná loď, která dosáhla hranice vesmírného prostoru.

Nyní, když NASA končí provoz raketoplánů, jsou právě soukromé letecké projekty jako ten Rutanův vlastně jedinou nadějí na další rozvoj kosmonautiky v příštích letech. Navíc soukromé společnosti plánují vybudovat na oběžné dráze hotel a vozit tam turisty. K tomu potřebují letouny jako je SpaceShipOne.

http://cs.wikipedia.org/wiki/SpaceShipOne

 

(SpaceShipOne)

 

Letecký inženýr musí být také expert na otázky atmosféry a aerodynamiky. Rutan se proto začal zajímat i o klimatické změny. Rutan je také odborník na zpracování dat. Jako každý, kdo řeší tak složité technické problémy jako on. A zpracování dat v klimatologii pokládá za něco otřesného.

Rutan rozhodně není nepřítel přírody nebo zelených technologií. Je jen nepřítel podvádění. Navrhl energeticky úsporný "Pyramidový dům", který se dostal na obálku časopisu Popular Science v říjnu 1989. 

 

(Burt Rutan)

V červenci 2009 své názory na změny klimatu představil na konferenci "Experimental Aircraft Association's EAA Airventure 2009 Oshkosh Conference". Přednáška měla název "Non-Aerospace Research Quests of a Designer/Flight Test Engineer"

 

A teď to nejlepší. Český překlad tohoto rozsáhlého textu pořídil český blogger.

Ke stažení zde: "Globální oteplování kontra inženýři"

(Původní anglický text zde: ppt)

 

Ukázka: "Inženýrská rozhodnutí a závěry mají své reálné následky. V mojí práci mohou způsobit bankroty firem, stejně jako mohou zabít piloty a pasažéry. Proto musí být inženýrský přístup precizní, konzervativní a důvěryhodný, jak jen to jde. Vědcům je na druhou stranu dovoleno strkat nos do bizarních teorií, které v mnoha případech ani nejde prokázat. Jestliže se ukáže, že neměli pravdu, přesunou své bádání k jiné teorii a nemá to žádné následky, dokonce ani u kolegů. Proto by měli inženýři a ne vědci podávat zprávy OSN, prezidentu Obamovi, Gordonovi Brownovi a zákonodárcům celé planety. Vždyť v sázce je mnohem větší počet životů, než při letecké katastrofě. Představte si, že by certifikace leteckých firem probíhala na základě vědeckých metod používaných v klimatologii."