Himaláje roztají do roku 2035. Oprava. 2350

15.02.2010 00:37

(Pozn. toto byl pokud vím první článek, který v češtině na tuto aféru upozornil)

 

IPCC bere své informace z novin, ne z vědeckých studií. Přebírá novinářské kachny bez ověření i s fatálními tiskovými chybami. To není gag ze Simpsonů. To je realita.

IPCC pokračuje v tradici fiktivního rádia Jerevan, které za socialismu šířilo komicky neobratné mystifikace. Například toto. Otázka: "Je pravda, že v Rusku roste obilí jako telegrafní sloupy?" Rádio Jerevan: "Ano je to pravda. Někde roste i hustěji".

***

V listopadu 09 na Neviditelném psu vyšel článek, jehož autor informoval o tom, že indičtí odborníci nesouhlasí s názorem IPCC, že Himalájské ledovce do 30 let roztají.

"V Himálaji ustupují ledovce rychleji než v jakékoli jiné části světa a pokud stávající tempo ústupu nezpomalí, existuje vysoká pravděpodobnost, že při stávající rychlosti oteplování Země tyto ledovce zmizí do roku 2035 nebo dokonce ještě dříve.“

To tvrdí poslední zpráva IPCC z roku 2007. Indická delegace při OSN se proti tomuto textu ohradila, ale plénum IPCC bylo přesvědčeno, že zná situaci v Indii lépe než „domácí“, a alarmující text o stavu himálajských ledovců schválilo.

Když nedávno indický ministr životního prostředí vydal studii, ve které tvrdí že Himaláje do  30 let rozhodně neroztají, šéf IPCC Pachauri se do něj opřel, že to není vědecká studie, ale "voodoo". A že se nesluší zpochybňovat IPCC, protože to je "seriozní instituce" (sober body), na které dohlíží vlády celého světa.

Nyní se situace vysvětlila. Nemá to být 2035, ale 2350. Byl to překlep. Tisková chyba. To je ale trapas.

IPCC se vymstilo, že texty, které podporují alarmismus, publikuje bez ověření. Mannův hokejkový graf také neověřovala (ani nemohla, Mann svá zdrojová data tajil). Očividně se z toho nepoučili. Oni ten údaj 2035 citovali z novin, aniž by vystopovali, odkud tento údaj vlastně pochází.

Na počátku podle všeho stojí práce ruského vědce Kotlyakova z roku 1996 (v rámci studie UNESCO), ve které píše, že tyto ledovce by mohly roztát "do roku 2350" (viz odkaz dole, str. 66). Přesněji řečeno ne úplně roztát, ale zmenšit se ze současných 500 000 km2 na 100 000 km2. Kdyby globální oteplování pokračovalo.

 

Kdo toto datum zkomolil? IPCC číslo 2035 převzala ze zprávy World Wildlife Fund. A WWF nemohl tento údaj vzít odnikud jinud než z novinového článku z roku 1999. Takže za prvé, IPCC přebírá klíčové informace bez ověření z druhé, ba ze třetí ruky. Za druhé je přebírá nikoli z vědecké peer-review literatury, ale z novin. Za třetí, když někdo na chybu upozorní, IPCC se ho snaží zastrašit a umlčet.

Bájné datum 2035 se zřejmě zrodilo v létě 1999, když se chystala konference glaciologů. Novinář Fred Pearce z New Scientist tehdy udělal interview se Syedem Hasnainem z Indie, který v ICSI (Mezinárodní komise pro sníh a led) šéfuje glaciologům. Hasnain se při hovoru asi zmínil o Kotlyakově studii. Novinář ale špatně poslouchal a vložil Hasnainovi do úst rok 2035 místo roku 2350. Nebo se milý žurnalista jen dopustil překlepu.

Žádná vědecká studie ICSI, která by uváděla rok 2035, totiž neexistuje.

Že si novináři a IPCC neověřují informace, než je publikují, to mě neudivuje. Naopak s tím počítám jako s jednou z mála životních jistot. Udivují mě ale dvě jiné věci. Za prvé, že Hasnain se proti chybě novináře ani proti chybě IPCC neohradil. Za druhé mě udivuje, že Pachauri, který je také z Indie, uvěří bludům o ledovcích, ačkoli je má doma za humny a vidí, že tak rychle netají.

V květnu 09 World Wildlife Fund odstartoval jednoroční kampaň za záchranu Himalájí ("Climate 4 Life - a call from Himalayas"). Tomu tedy říkám úspěšná kampaň. Ještě neuběhl ani rok a zkázu Himalájí se podařilo oddálit o celých 300 roků. (http://www.climate4life.org/)

 

Himalayas.jpg

 

Otázka: Je pravda, že podle zprávy Mezinárodní komise glaciologů Himaláje roztají do roku 2035?

Rádio Jerevan: Ano je to pravda. Ale nebude to do roku 2035, ale až 2350. A není to z vědecké zprávy, ale z jedněch novin.